Udany proces umieszczenia 504 wymaga zaangażowania ucznia i rodziny. Nauczyciel ucznia, dyrektor, administratorzy Pupil Services, i personel pomocniczy mogą być zaangażowani w proces, jak również lekarz ucznia i terapeuta. Inni zaangażowani specjaliści mogą obejmować zakwaterowanie w transporcie. Rodzic lub opiekun ucznia powinien być zaangażowany w proces, jak również. Jest wiele korzyści z angażowania rodzica lub opiekuna w procesie 504.
IDEA vs. Sekcja 504
Kluczową różnicą pomiędzy IDEA a Sekcją 504 jest proces oceny niepełnosprawności ucznia. Ten ostatni wymaga od okręgu szkolnego uzyskania zgody rodziców na wstępną ocenę. Dystrykt musi również stosować procedury przesłuchań w ramach należytego procesu, aby unieważnić odmowę rodziców. IDEA zapewnia bardziej szczegółowe procedury oceny niepełnosprawności dziecka. Oprócz ustalenia, czy dziecko jest niepełnosprawne, Sekcja 504 wymaga również od dystryktów stworzenia planu oceny.
IDEA jest bardziej wszechstronna i obejmuje edukację dla dzieci z niepełnosprawnością. Obejmuje osoby od przedszkola do szkoły średniej. Jednak Sekcja 504 chroni prawa osób niepełnosprawnych przez całe ich życie. Oba statuty różnią się od siebie, a dobre zrozumienie tych różnic pomoże Ci zaplanować najlepszy program edukacyjny dla Twojego dziecka. Jednak porównując IDEA i Sekcję 504 dla uczniów, pamiętaj, że ta pierwsza wymaga udziału rodziców i przestrzegania formalnych procedur.
IDEA wymaga, aby uczniowie z niepełnosprawnością otrzymali „odpowiednią” edukację. Oznacza to, że uczeń potrzebuje usług, które są porównywalne do tych, które otrzymaliby inni uczniowie bez niepełnosprawności. Podczas gdy IDEA wymaga pisemnego planu w celu ochrony praw ucznia, Sekcja 504 nie jest prawnie upoważniona do korzystania z IEP. IEP jest raczej tworzony przez grupę osób znających niepełnosprawność dziecka.
W przeciwieństwie do tego, Sekcja 504 wymaga okresowej ponownej oceny. Prawo stanowi, że okręgi szkół publicznych muszą ocenić, czy uczeń kwalifikuje się do IDEA, ale mogą mieć różne procedury. Na przykład, niektóre okręgi szkolne w Nowym Jorku używają podobnego, bezstronnego procesu przesłuchania do tego z IDEA. Jednakże IDEA wymaga, aby szkoła dostarczyła rodzicom pisemne zawiadomienie przed podjęciem decyzji o usunięciu ucznia.
Wymagania kwalifikacyjne do planu 504
Aby ustanowić plan 504, dziecko musi mieć niepełnosprawność, która znacząco ogranicza jedną lub więcej głównych czynności życiowych. Zazwyczaj czynności te obejmują chodzenie, słyszenie, mówienie i uczenie się. Jednak w niektórych przypadkach dziecko ma tymczasowe ograniczenia, które ograniczają tylko jedną lub dwie główne czynności życiowe. Plan 504 może zapewnić tym uczniom zakwaterowanie w zwykłej klasie. Aby ustalić uprawnienia, rodzic lub opiekun musi zainicjować skierowanie do Koordynatora Sekcji 504. Kiedy uczeń zostanie zidentyfikowany, dystrykt szkolny zwoła zespół w celu opracowania planu 504 dla niego lub niej. Zespół może poprosić o różne dokumenty, w tym formalne i nieformalne testy, zapisy zachowania i raporty nauczycieli. Po ocenie kwalifikacji, zespół zadecyduje czy należy zapewnić środki zaradcze czy też nie.
Komitet budynku 504 zwołuje spotkanie kwalifikacyjne tak szybko jak to możliwe, zwykle w ciągu 20 dni szkolnych od skierowania. Po tym spotkaniu, komisja może zebrać dodatkowe informacje od rodziców lub z zewnętrznych agencji. Następnie komisja przeanalizuje wszystkie dane i udokumentuje swoje ustalenia w formularzu Section 504 Determination of Eligibility Form. Ostateczny plan 504 musi być przeglądany co roku. Zespół, który pracuje z uczniem i psycholog zdecydują czy uczeń spełnia wszystkie wymagania kwalifikacyjne.
Uczniowie mogą kwalifikować się do planu 504 jeśli wracają do regularnej edukacji po otrzymaniu edukacji specjalnej. Mogą również kwalifikować się, jeśli doznali urazu lub choroby, która ograniczyła ich zdolności akademickie i spowodowała, że opuścili znaczną część szkoły. Ci, którzy kwalifikują się do tego typu planu, są zazwyczaj zidentyfikowani z niepełnosprawnością, która wpływa na ich naukę. Potrzebują również specjalistycznych instrukcji i usług pokrewnych, aby uzyskać jak najwięcej korzyści z programu. Proces ten obejmuje członków zespołu ze szkoły, rodziców i nauczycieli.
Włączenie rodzica/opiekuna w proces
Włączenie rodzica/opiekuna w proces ucznia 504 jest wymagane przez IDEA. Ustawa ta przewiduje, że rodzice lub prawni opiekunowie ucznia muszą dostarczyć pisemną zgodę na ocenę 504. Jeśli rodzic lub opiekun odmówi zgody, dystrykt szkolny może szukać zadośćuczynienia poprzez pozew sądowy lub przesłuchanie OCR.
Zaangażowanie rodzica/opiekuna w proces jest ważne dla ucznia z niepełnosprawnością, niezależnie od tego, czy potrzebuje on specjalnych usług, zakwaterowania, czy zmodyfikowanego środowiska klasowego. Rodzice lub opiekunowie powinni wypełnić pisemną prośbę i dostarczyć całą dokumentację medyczną i edukacyjną swojego dziecka. Wniosek ten powinien również zawierać opis wszelkich modyfikacji lub udogodnień, o które uczeń prosi. Po zaangażowaniu rodzica/opiekuna, zespół 504 opracuje plan i będzie pracował nad zapewnieniem, że uczeń będzie miał do niego dostęp.
Sekcja 504 zapewnia ochronę proceduralną dla uczniów niepełnosprawnych, w tym prawo do wglądu w decyzje dotyczące ich edukacji. Plan 504 nakreśla dostosowania, których potrzebuje dziecko z niepełnosprawnością i jest oparty na konkretnych potrzebach ucznia. Plan 504 jest ważnym dokumentem i ma kluczowe znaczenie dla sukcesu edukacyjnego dziecka. Poprzez zaangażowanie rodzica/opiekuna, uczeń lepiej rozumie plan 504 i jego wymagania.
Zespół Sekcji 504 dokona przeglądu wszystkich istniejących istotnych informacji o uczniu z niepełnosprawnością oraz wyników ocen i Planu Sekcji 504. Zespół może również skierować ucznia do procesu kształcenia specjalnego w okręgu szkolnym. Jeśli uczeń zostanie uznany za uprawnionego, zespół wyda odpowiednie zalecenia dla ucznia i dostarczy zawiadomienie o zabezpieczeniach proceduralnych. W międzyczasie, zespół Sekcji 504 będzie śledził postępy ucznia i okresowo przeglądał Plan Sekcji 504.
Pomieszczenia transportowe
Kiedy masz dziecko z niepełnosprawnością, możesz kwalifikować się do otrzymania pomieszczeń transportowych. Możesz ubiegać się o nie za pośrednictwem szkoły dziecka, ale powinieneś wiedzieć, że te usługi nie są dostępne bez procesu. Koordynator 504 może pomóc Ci w tym procesie wypełniając odpowiednie formularze dotyczące niepełnosprawności Twojego dziecka. Koordynator 504 będzie następnie komunikował się ze szkolnym zespołem 504, aby ustalić, jakie dostosowania są odpowiednie dla Twojego dziecka.
Plan 504 może być również użyty, gdy uczeń właśnie wrócił z choroby lub kontuzji i nie może uczęszczać do zwykłej klasy. Istnieje wiele różnych rodzajów planów 504 i mogą być one stosowane dla uczniów niepełnosprawnych, którzy nie kwalifikują się do kształcenia specjalnego, ale nadal potrzebują dodatkowych usług i wsparcia. Zespół 504 składa się zazwyczaj z rodziców ucznia, wychowawcy klasy, jak również innych pracowników szkoły.
Zespół 504 przeanalizuje dokumentację akademicką ucznia i przeprowadzi rozmowę z uczniem i jego rodzicami. Zespół ustali, czy dziecko potrzebuje pomocy i opracuje plan 504 w oparciu o uzyskane informacje. Zespół może nie zgadzać się co do niektórych szczegółów, ale możesz odwołać się do okręgu szkolnego lub amerykańskiego Biura Praw Obywatelskich. Zespół 504 opracuje również plan dla Twojego dziecka, wprowadzi go w życie i będzie regularnie sprawdzał, czy Twoje dziecko otrzymuje najlepszą możliwą edukację.
Uczniowie niepełnosprawni, którzy są zapisani do zwykłej szkoły, mogą kwalifikować się do zakwaterowania w transporcie. Oznacza to, że przedszkolaki mogą jeździć w autobusie ogólnokształcącym. Jeśli uczeń ma plan 504, ale jest w rodzinie zastępczej, wtedy transport musi być zapewniony przez powiat, w którym uczeń mieszka. Powinieneś zapytać o dostosowania transportowe dla studentów 504 planów, które twoje dziecko może otrzymać. Te dostosowania mogą obejmować specjalny transport dla uczniów niepełnosprawnych lub dzieci, które są niepełnosprawne.
Rola OCR w egzekwowaniu Sekcji 504
Do roku 1993 program praw obywatelskich w Departamencie Edukacji skupiał się na skargach. OCR poinformował, że prawie 90 procent jego zasobów zostało wydanych w trybie skargowym. Spośród nich ponad połowa dotyczyła dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Innymi słowy, pracownicy OCR spędzali większość czasu na rozwiązywaniu skarg dotyczących niepełnosprawności. W rezultacie stanowisko departamentu w sprawie egzekwowania przepisów sekcji 504 w odniesieniu do studentów było bardziej skomplikowane, niż było to konieczne.
W latach 90. wysiłki agencji federalnych w zakresie egzekwowania przepisów sekcji 504 były nierówne. Podczas gdy Departamenty Edukacji oraz Zdrowia i Usług Społecznych były najbardziej skuteczne w egzekwowaniu Sekcji 504, pozostawały w dużej mierze zależne od sporów sądowych, aby osiągnąć ten sam cel. Departament Sprawiedliwości i Departament Edukacji również miały tendencję do pomijania egzekwowania przepisów sekcji 504. Ostatecznie potrzebna była nowa agencja federalna do koordynowania wysiłków w zakresie egzekwowania przepisów.
Zakończenie finansowania jest skutecznym środkiem zaradczym w przypadku dyskryminacji i prawdopodobnie spowodowałoby wyższy poziom dobrowolnego przestrzegania przepisów wśród innych grantobiorców federalnych. Kongres włączył do ustawy zakończenie finansowania, ponieważ nie zawsze było ono wystarczające. Wdrożenie takiego środka zaradczego wymagałoby jednak woli politycznej. Jeśli ty lub twoja bliska osoba cierpi z powodu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność, rozważ złożenie skargi do Biura Praw Obywatelskich.
W ramach przeprowadzonej przez NCD oceny skuteczności egzekwowania przepisów sekcji 504 oceniono wyniki pracy agencji federalnych. Zaprzestanie egzekwowania przepisów wzbudziło niepokój wielu osób niepełnosprawnych. Niektórzy pracownicy federalni zajmujący się prawami obywatelskimi uzasadniali zaniechanie egzekwowania przepisów twierdząc, że sekcja 504 obejmuje działania finansowane ze środków federalnych, które nie są objęte ADA. Jednakże intencją tego prawa jest ochrona dolarów podatkowych przed wykorzystywaniem ich do promowania dyskryminacji.